Site icon ZC-nytt

Hvorfor store IT-prosjekter feiler – og hvordan 15 mann slår 200 hver gang

Av Bjørn Normann

Offentlige IT-prosjekter har i årevis slukt milliarder uten å levere. NAVs pensjonssystem, Politiets datasystemer og Helseplattformen er bare noen av de mange eksemplene. Samtidig peker Elon Musks teknologigründer Sam Corcos på løsningen: små, kompetente team med tydelig ansvar. Jeg fikk selv tilbud om å lede NAVs pensjonsprosjekt i 2007, men takket nei. Her forklarer jeg hvorfor.

I en tid der teknologi skulle gjøre alt enklere, opplever vi det motsatte: Digitale løsninger som koster milliarder, tar årtier å ferdigstille og ender opp med å bli tungvinte, utdaterte og feilfylte før de i det hele tatt tas i bruk.

Datagründeren Sam Corcos, en av de skarpeste teknologihodene Elon Musk har rekruttert for å effektivisere systemer, har brukt flere tiår på å kartlegge hvorfor store offentlige IT-prosjekter så ofte havarerer. Det han har avdekket, er et system preget av overbemanning, ansvarspulverisering og kunstig kompleksitet – et mønster vi dessverre kjenner igjen i Norge.

Min erfaring fra NAV

I 2007 ble jeg tilbudt jobben som prosjektleder for NAVs nye pensjonssystem – et av de største IT-prosjektene i offentlig sektor. Etter grundig vurdering konkluderte jeg med at oppgaven kunne løses effektivt med 12–15 dedikerte utviklere og en stram prosjektledelse. NAVs plan var imidlertid å sette inn over 200 personer. Jeg takket nei.

«Om dere ønsker å være helt sikre på ikke å bli ferdige i tide, er det bare å sette på nok folk,» sa jeg.

Jeg så meg ikke råd med å bære ansvaret for en organisasjon som fra start var designet for å svulme over og aldri komme i mål.

Sam Corcos’ funn – tallene som burde vekke enhver leder

Som en av hjernene bak Musks effektiviseringsstrategier har Sam Corcos analysert hundrevis av prosjekter – både offentlige og private – og funnet de samme fellene overalt:

Corcos’ løsning? Små team. Klare mål. Rask iterasjon. Minimale hierarkier.

Norske eksempler: Når offentlig sektor bommer

Norge har lang erfaring med store, dyre og forsinkede IT-satsinger. Her er noen eksempler:

Hva kan vi lære?

Alle disse prosjektene har én ting til felles: De ble overdimensjonert, overadministrert og fullstendig frakoblet sluttbrukerens behov. De var ikke teknologiske prosjekter – de var politiske og byråkratiske prosesser med teknologi som et påheng.

Corcos og Musk har vist at det motsatte virker:

Konklusjon

Store IT-prosjekter handler ofte mer om makt, kontroll og posisjoner enn om løsninger. Og jo større de blir, jo mer uunngåelig blir feilen. Hvis Norge skal unngå flere NAV-fiaskoer, må vi tenke nytt. Eller rettere sagt: tenke lite.

Det er ikke antall folk som avgjør et prosjekts suksess – det er kvaliteten på menneskene, klarheten i målet og enkelheten i løsningen. Det visste jeg i 2007. Det vet Sam Corcos i dag. Spørsmålet er: Vet våre politikere det?

Exit mobile version